Suscribirse al canal contenidos Ascensión a el Roc de Frausa (1419 m) por jviader -- 17/10/2009
Vía: (La Vajol) --

Roc de Frausa  (1419 metros)
La Serra de les Salines, fronterera entre l'Alt Empordà i el Vallespir és un mirador privilegiat sobre el Cadí, i un lloc de gran bellesa que bé mereix una excursió.
Molt aprop l'un de l'altre hi ha els cim del Roc de Frausa (1.421), el Roc de Comptador (1.451) i el Moixer (1.443 m), i una mica més lluny el Roc de la Campana (1.438 m) i el Roc de la Sentinella (1.401 m). En tots els casos es tracta d'elevacions rocoses que sobresurten de la cresta rocosa de Salines, i que no sempre és possible trobar identificats en els mapes de muntanya.
Concretament entre el Roc de Frausa i el Roc de Comptador sovint hi ha confusió. Alguns mapes i algunes rutes donen el nom del primer a la màxima elevació de la serra, però l'Institut Cartogràfic de Catalunya anomena Roc de Frausa a l'elevació menor, de 1.421 m i situada més a l'Oest, i Roc de Comptador a la major, situada més a l'Est.
De fet quan hi vam anar vam comprovar que el roc més baix és el que porta pintat del nom de Frausa a la base, mentre que el més alt no porta cap nom, cosa que en aquell moment ens va sorprendre ja que pensàvem, per haver-ho llegit, que el roc de Frausa era el més alt.
Bé sigui com sigui l'excursió -llarga excursió amb 950 metres de desnivell positiu- vam començar-la a la pista que arrenca molt aprop del restaurant Camaulis, a La Vajol. Arribem amb el cotxe fins al Coll de Lli (710 m) on aparquem i comencem a caminar. Anem guanyant altura entre alzines i castanyers i passem aprop del Castell de Cabrera (8.52 m).
Al cap d'una bona estona arribem a l'Ermita de la Mare de Déu de les Salines (1.084 m) que té un resturant i un petit refugi molt aprop. Aquí conflueix també la pista, transitable per cotxes que puja des de Maçanet de Cabrenys i que arriba fins al mateix Moixer. Nosaltres, però, pugem pel corriol que s'enfila per la dreta de la cova de les Salines que hi ha una mica més amunt.
Un camí costerut dins d'un bosc de pins que arriba fins al Coll dels Pous (1.289 m), punt fronterer entre la Catalunya sota administració espanyola i la Catalunya sota administració francesa. A la dreta queda el Roc de Pou i a l'esquerra la pista que puja al Moixer. Nosaltres tirem recte i passem la frontera.
A partir d'aquí la ruta es fa una mica confusa. Hem d'anar guanyant altura cap al nord i cap a l'oest, per dins d'una fageda. Tot i haver trobat un cartell indicador que assenyala el camí del Roc de Frausa, la cosa no sembla clara del tot. De fet quan sortim a la cresta rocosa, ho fem massa cap a l'Oest i ens toca recular, seguint un camí marcat entre les roques que ens porta fins al peu de l'elevació rocosa on hi ha pintat el nom de "Roc de Frausa" i l'alçada "no oficial" de 1.417 m.
Com dèiem al principi, enfilats al cim, se'ns fa evident que molt aprop n'hi ha un altre de més alt. Es tracta del roc de Comptador (1.451 m) cosa que en aquell moment no sabiem, i per allò d'encertar el tret, també hi vam pujar. Per cert que des de l'Oest el cim exigeix una petita grimpadeta per una xemeneia, mentre que pel Est s'hi pot pujar només caminant.
Encara més a l'Est hi ha el cim del Moixer, desvirtuat per la construcció d'una torre de comunicacions, una caseta i la carretera que hi dona accés.

La baixada la fem per aquesta pista fins arribar més avall de l'ermita de les Salines on girem a l'esquerra per retrobar el camí de pujada. Ha estat una ascensió maca però dura que es pot dulcificar a voluntat gràcies a les pistes transitables. Tot dependrà de fins a on arribem amb el cotxe.

TRADUCCIÓN:

La Serra de las Salines, fronteriza entre las comarcas de el Alt Empordà y el Vallespir es un mirador privilegiado sobre el Cadí, y un lugar de gran belleza que bien merece una excursión.
Muy cerca la una de la otra hay las cumbres del Roc de Frausa (1.421), el Roc de Comptador (1.451) y el Moixer (1.443 m), y algo más lejos el Roc de la Campana (1.438 m) y el Roc de la Sentinela (1.401 m). En todos los casos se trata de elevaciones rocosas que sobresalen de la cresta rocosa de Salinas, y que no siempre es posible encontrar identificados en los mapas de montaña.
Concretamente entre el Roc de Frausa y el Roc de Comptador a menudo hay confusión. Algunos mapas y algunas rutas dan el nombre del primero a la máxima elevación de la sierra, pero el Institut Cartogràfic de Catalunya denomina Roc de Frausa a la elevación menor, de 1.421 m y situada más al Oeste, y Roc de Comptador a la mayor, situada más al Este.
De hecho cuando fuimos comprobamos que el roc más bajo es el que tiene pintado del nombre de Frausa en la base, mientras que el más alto no tiene ningún nombre, cosa que en aquel momento nos sorprendió puesto que pensábamos, por haberlo leído, que el Roc de Frausa era lo más alto.
Bien, sea como fuere, la excursión -larga excursión con 950 metros de desnivel positivo acumulado- la empezamos en la pista que arranca muy cerca del restaurante Camaulis, en La Vajol. Llegamos con el cotxe hasta el Coll de Lli (710 m) donde aparcamos y empezamos a caminar. Vamos ganando altura entre encinas y castaños y pasamos cerca del Castillo de Cabrera (852 m).
Al cabo de un buen rato llegamos a la Ermita de la Mare de Déu de las Salines (1.084 m) que tiene un resturante y un pequeño refugio mucho cerca. Aquí confluye también la pista, transitable para coches que sube desde Maçanet de Cabrenys y que llega hasta el mismo Moixer. Nosotros, sin embargo, subimos por el sendero que se trepa por la derecha de la Cova de les Salines que hay un poco más arriba.
Un camino empinado dentro de un bosque de pinos que llega hasta el Coll dels Pous (1.289 m), punto fronterizo entre la Cataluña bajo administración española y la Cataluña bajo administración francesa. A la derecha queda el Roc de Pou y a la izquierda la pista que sube al Moixer. Nosotros echamos recto y pasamos la frontera.
A partir de aquí la ruta se hace un poco confusa. Tenemos que ir ganando altura hacia el norte y hacia el oeste, por dentro de un hayedo. A pesar de haber encontrado un cartel indicador que señala el camino del Roc de Frausa, la cosa no parece clara del todo. De hecho cuando salimos a la cresta rocosa, lo hacemos demasiado hacia el Oeste y nos toca recular, siguiendo un camino marcado entre las rocas que nos trae hasta el pie de la elevación rocosa donde hay pintado el nombre de Roc de Frausa" y la altura "no oficial" de 1.417 m.
Cómo decíamos al principio, subidos a la cumbre, se nos hace evidente que muy cerca hay otra de más alta. Se trata del Roc de Comptador (1.451 m) cosa que en aquel momento no sabíamos, y por aquello de acertar el disparo, también subimos. Por cierto que desde el Oeste la cumbre exige una pequeña trepada por una chimenea, mientras que por el Este se puede subir sólo andando.
Todavía más al Este hay la cumbre del Moixer, desvirtuado por la construcción de una torre de comunicaciones, una caseta y la carretera que le da acceso.
La bajada la hacemos por esta pista hasta llegar más abajo de la ermita de las Salinas donde giramos a la izquierda para reencontrar el camino de subida. Ha sido una ascensión guapa pero dura que se puede dulcificar a voluntad gracias a las pistas transitables. Todo dependerá de hasta donde lleguemos en el coche.