Editorial Piolet Barranquisme al Port.  MAPA DIGITAL

Editorial Piolet Camins del Priorat. Priorat Sud

Editorial Piolet Camins del Priorat. Priorat Nord MAPA DIGITAL
Editorial Piolet

Suscribirse al canal contenidos Ascensión a el L´Espina (1181 m) por jviader -- 05/05/2013
Vía: (Barran del carrer Ample) --

L´Espina  (1181 metros)

De tant en tant cal passar algun toll d'aigua

Però la major part del llit està sec

Sempre amunt!
Magnífica i llarga excursió pels Ports de Tortosa-Beseit amb el propòsit de pujar al cim de l’Espina (1.181 m) també conegut com “Lo Piló”, un dels que formen part del llistat dels 100 Cims de la FEEC.
A l’Espina s’hi pot pujar des de Paüls, des del Mascar pel GR-7 i per la pista que surt del centre d’informació de Mas de Quiquet, però cap d’aquestes rutes és comparable a la que surt de l’àrea recreativa de la Franqueta i s’enfila resseguint el barranc del carrer Ample.
Deixem el cotxe a l’aparcament de la Franqueta i continuem uns metres per la mateixa pista per on hem vingut fins a trobar una bifurcació. Prenem el camí de la dreta i pocs metres més enllà trobem una segona bifurcació. Tirem cap a l’esquerra i de seguida arribem a la part inferior d’una pedrera, “la Marbrera”. D’aquí surt un camí que s’enfila per la pedrera, nosaltres no l’hem de prendre, sinó que hem de continuar pel barranc, resseguint el torrent fins al final.
De tant en tant trobem fites que ens assenyalen el camí correcte. La major part del camí el fem pel llit del torrent, però ocasionalment, també surten camins fitats que van pel costat del barranc.
En un punt determinat el torrent es divideix en dos (des del punt de vista ascendent, perquè en el sentit de l’aigua de fet són dos cursos que s’ajunten). Les fites assenyalen que hem de seguir cap a la dreta. I així continuem sense deixar mai de seguir les fites fins que arribem a la part alta del barranc que es fa més àrid i pedregós. El paisatge és impressionant i no parem de fer fotos.
Quan portem una hora i mitja d’ascensió arribem a un punt on el torrent sembla quedar tallat per una paret que convida a la grimpada. A l’últim moment, quan ja començàvem a pujar-la, la Pili s’adona que per el torrent continua per la dreta i que hi ha fites. Tirem cap allà i retrobem la via correcta.
L’itinerari alterna llocs de molta vegetació amb d’altres de molt àrids. Al cap d’unes dues hores i mitja arribem a les runes del Mas del Maraco, on el camí s’ajunta amb el GR-7 que baixa del refugi de les Clotes. Seguint-lo arribem fins al coll d’Alfara. A la dreta tenim la punta del Bassiol i a l’esquerra el camí que ens portarà a l’Espina. Abans d’arribar al coll de l’Enrajolada on comença la baixada cap a Paüls trobem un PR que surt cap a l’esquerra i que ens porta primer a l’avant-cim, assenyalat amb una fita de ciment, i després a l’autèntic cim (1.181 m), assenyalat amb un vèrtex geodèsic, on arribem al cap de tres hores i mitja d’haver sortit del cotxe.
Després de fer cim reprenem el camí en el mateix sentit que portàvem, seguint els senyals del PR que van seguint la carena de les Muntanyoles fins arribar a un petit coll on comencem a baixar. El camí es fa llarg, molt llarg i ja comencem a pensar que ens hem perdut quan finalment trobem la pista que ens ha de portar al punt de sortida.
La pista, però, puja, baixa, passa carenes i no s’acaba mai... Finalment, al cap de set hores de caminar, tornem a ser a l’aparcament de la Franqueta d’on hem sortit al matí.
TRADUCCIÓN:
Magnífica y larga excursión por los Puertos de Tortosa-Beseit con el propósito de subir a la cumbre de la Espina (1.181 m) también conocido como “Lo Piló”, uno de los que forman parte del listado de las 100 Cumbres de la *FEEC.
A la Espina se puede subir desde Paüls, desde el Mascar por el *GR-7 y por la pista que sale del centro de información del Mas de Quiquet, pero ninguno de estas rutas es comparable a la que sale del área recreativa de la Franqueta y sube resiguiendo el barranco del carrer Ample.
Dejamos el coche en el aparcamiento de la Franqueta y continuamos unos metros por la misma pista por dónde hemos venido hasta encontrar una bifurcación. Tomamos el camino de la derecha y pocos metros más allá encontramos una segunda bifurcación. Echamos hacia la izquierda y enseguida llegamos a la parte inferior de una cantera, “la Marbrera”. De aquí sale un camino que sube por la cantera, nosotros no lo tenemos que tomar, sino que tenemos que continuar por el barranco, resiguiendo el torrente hasta el final.
De vez en cuando encontramos hitos que nos señalan el camino correcto. La mayor parte del camino lo hacemos por el lecho del torrente, pero ocasionalmente, también salen caminos acotados que van por el lado del barranco.
En un punto determinado el torrente se divide en dos (desde el punto de vista ascendente, porque en el sentido del agua de hecho son dos cursos que se juntan). Los hitos señalan que tenemos que seguir hacia la derecha. Y así continuamos sin dejar nunca de seguir los hitos hasta que llegamos en lo alto del barranco que se hace más árido y pedregoso. El paisaje es impresionante y no paramos de hacer fotos.
Cuando llevamos una hora y media de ascensión llegamos a un punto donde el torrente parece quedar cortado por una pared que invita a la trepada. Al último momento, cuando ya empezábamos a subirla, Pili se da cuenta que por el torrente continúa por la derecha y que hay hitos. Echamos hacia allá y reencontramos la vía correcta.
El itinerario alterna lugares de mucha vegetación con otros de muy áridos. Al cabo de unas dos horas y media llegamos a las ruinas del Mas del Maraco, donde el camino se junta con el GR-7 que baja del refugio de las Clotes. Siguiéndolo llegamos hasta el cuello de Alfara. A la derecha tenemos la punta del Bassiol y a la izquierda el camino que nos llevará a la Espina. Antes, de llegar al coll de l’Enrajolada donde empieza la bajada hacia Paüls sale hacia la izquierda un PR que nos lleva primero a la antecima, señalada con un hito de cemento, y después a la auténtica cumbre (1.181 m), señalada con un vértice geodésico, donde llegamos al cabo de tres horas y media de haber salido del coche.
Después de hacer cumbre retomamos el camino en el mismo sentido que traíamos, siguiendo las señales del PR que van siguiendo la carena de las Muntanyoles hasta llegar a un pequeño cuello donde empezamos a bajar. El camino se hace largo, muy largo y ya empezamos a pensar que nos hemos perdido cuando finalmente encontramos la pista que nos tiene que llevar de regreso al punto de salida.
La pista, pero, sube, baja, pasa carenas y no se acaba nunca... Finalmente, al cabo de siete horas de andar, volvemos a ser al aparcamiento de la Franqueta de dónde hemos salido por la mañana.

Arribant a la zona més espectacular

Un paisatge fantasmagòric

El prats de la part superior

He fet cim!

El paisatge des de cim amb les roques de Benet al fons

La carena per on hem de seguir per trobar la pista