Sua Cerdanya, paisajes alpinos.
Sua

Sua

Editorial Piolet En família i per nens 4 - Ripollès Sud i Alt Berguedà
Editorial Piolet

Suscribirse al canal contenidos Ascensión a el Tossa Plana de Lles (2916 m) por jviader -- 06/11/2012
Vía: (Refugi del Pradell) --

Tossa Plana de Lles  (2916 metros)

A l'esquerra el Tossal Bovinar, a la dreta la Tossa Plana

L'avant-cim

El cim Oriental
Aquests del meteo.cat em porten boig. Si mires la previsió a curt termini diu una cosa, si mires les previsions al Pirineu una altra i si mires la previsió setmanal també... Al final confio amb la meva baraka i decideixo sortir ben aviat cap a la Cerdanya...
Després de passar el túnel, arribar fins a Martinet, tirar amunt cap a Lles, i continuar cap al refugi de Cap del Rec, arribo finalment a la pista forestal que fins al 20 de novembre ens permet acostar-nos al refugi lliure del Pradell.
Aparco el cotxe. Ja som a 2.115 m. He trigat tres hores a arribar des de Barcelona, i segons el cartell indicador me'n queden tres més fins a la Tossa Plana de Lles.
Trobo una parella de francesos que diuen que volen anar al mateix lloc i que teòricament van darrera meu. Com que no els torno a trobar en tot el dia, suposo que deuen haver anat en direcció contrària i que a hores d'ara deuen estar a punt d'arribar al Pedraforca...
La pujada està ben senyalitzada, amb moltes fites i taques grogues a les roques i els arbres amb el número 19. Primer passem per dins del bosc de pi negre en clara pujada que ens permet guanyar dos-cents metres en poc més de mitja hora.
Després sortim a terreny descobert. És l'anomenat Pla de les Someres (2.335 m). El camí s'acaba perdent, però en cap cas deixem de tenir fites que sempre amunt ens van indicant la direcció correcte.
Estic completament sol. Només en un moment determinat arribo a veure un parell o tres de cabirols que fugen de mi. Quan he baixat del cotxe estàvem a un grau i mig positiu. M'he abrigat força, però quan surto del bosc em trec el forro polar, i ja no me'l torno a posar més.
A la meva esquerra tinc una mole impressionant i tota la serralada que continua tot marcant la frontera amb Andorra. Per un moment, en veure que els francesos no em segueixen i que la montanya que tinc a l'esquerra té el cim totalment pla, penso si no m'estaré equivocant... Per sort continuu cap amunt. La perspectiva enganya i al final veig que estic més alt que la muntanya de l'esquerra que resulta ser el Tossal Bovinar.
Quan porto prop d'una hora i mitja d'ascensió veig a sobre meu el que sembla ser el cim. L'altímetre marca gairebé 2.900 metres i ja em quedo més tranquil. Em cal ajudar-me una mica amb les mans per superar algunes aglomeracions de rocs i quan arribo a dalt m'adono que allò no és el cim perquè encara hi ha una altra elevació semblant més amunt.
Finalment, al cap de dues hores d'haver sortit del cotxe, arribo a la cima occidental (2.899 m), des d'on es veuen unes bones vistes dels estanys de la Muga. Estreno el minitrípode que em permet fer autofotos amb comoditat i tiro cap al cim oriental (2.905 m) o (2.916 m) segons les fonts...
Gairebé no hi ha neu. Només algunes taques mínimes a la part més alta. He passejat el piolet i els grampons per res...
Des d'aquí el Pic de Setut es veu impressionant. I la carena que hi porta, preciosa.
M'hi acosto. Només en un moment determinat em fa una certa angúnia l'abisme que s'obre al vessant nord i passo pel sud. La poca neu que hi ha em fa respecte. Una relliscada i me'n vaig a comprar mantega a Andorra...
Arribo al Pic de Setut. Faig cim (2.867 m) (en això totes les fonts estan d'acord...)
I després de fer unes quantes fotos a tor i a dret, començo a baixar. desfent en part el camí i en part improvisant. La veritat és que no trobo el veritable camí fins que soc gairebé a punt d'entrar de nou al bosc, però vaja, no té gaire pèrdua.
Tot plegat he trigat una mica més de quatre hores de caminar, a la qual cal sumar-ne un altre entre el dinar i l'estona de fotografies i contemplació.
Una fàcil ascensió que amb neu ha de resultar preciosa.

TRADUCCIÓN:
Estos del meteo.cat me traen loco. Si miras la previsión a corto plazo dice una cosa, si miras las previsiones del Pirineo otra y si miras la previsión semanal también... Al final confío con mi "baraka" y decido salir bien pronto hacia la Cerdanya...
Después de pasar el túnel, llegar hasta Martinet, echar arriba hacia Lles, y continuar hacia el refugio de Cap del Rec, llego finalmente a la pista forestal que hasta el 20 de noviembre nos permite acercarnos al refugio libre del Pradell.
Aparco el coche. Ya estoy a 2.115 m. He tardado tres horas en llegar desde Barcelona, y según el cartel indicador me quedan tres más hasta la Tossa Plana de Lles.
Encuentro una pareja de franceses que dicen que quieren ir al mismo lugar que yo y que teóricamente van detrás mío. Cómo que no los vuelvo a encontrar en todo el día, supongo que deben de haber ido en dirección contraria y que a estas alturas deben de estar a punto de llegar al Pedraforca...
La subida está muy señalizada, con muchos hitos y manchas amarillas con el número 19 en las rocas y los árboles. Primero paso por dentro del bosque de pino negro en clara subida que me permite ganar doscientos metros en poco más de media hora.
Después salgo a terreno descubierto. Es el llamado Pla de les Someres (2.335 m). El camino se acaba perdiendo, pero en ningún caso dejamos de tener hitos que siempre arriba me van indicando la dirección correcto.
Estoy completamente solo. Sólo en un momento determinado llego a ver un par o tres de corzos que huyen de mí. Cuándo he bajado del coche estábamos a un grado y medio positivo. Me he abrigado bastante, pero cuando salgo del bosque me saco el forro polar, y ya no me lo vuelvo a poner más.
A mi izquierda tengo una mole impresionante y toda la cordillera que continúa marcando la frontera con Andorra. Por un momento, al ver que los franceses no me siguen y que la montaña que tengo a la izquierda tiene la cumbre totalmente plana, pienso si no me estaré equivocando... Por suerte continuo hacia arriba. La perspectiva engaña y al final veo que estoy más alto que la montaña de la izquierda que resulta ser el Tossal Bovinar.
Cuando llevoo cerca de una hora y media de ascensión veo encima mío el que parece ser la cumbre. El altímetro marca casi 2.900 metros y ya me quedo más tranquilo. Debo ayudarme un poco con las manos para superar algunas aglomeraciones de rocas y cuando llego arriba me doy cuenta que aquello no es la cumbre porque todavía hay otra elevación parecida más arriba.
Finalmente, al cabo de dos horas de haber salido del coche, llego a la cima occidental (2.899 m), desde donde se ven unas buenas vistas de los estanques de la Muga. Estreno el minitrípode que me permite hacer autofotos con comodidad y echo hacia la cumbre oriental (2.905 m) o (2.916 m) según las fuentes...
Casi no hay nieve. Sólo algunas manchas mínimas a la parte más alta. He paseado el piolet y los crampones para nada...
Desde aquí el Pico de Setut se ve impresionante. Y la carena que conduce hasta él, preciosa.
Me acerco. Sólo en un momento determinado me hace un cierto repelús el abismo que se abre al vertiente norte y paso por el sur. La poca nieve que hay me hace respeto. Un resbalón y me voy a comprar mantequilla a Andorra...
Llego al Pico de Setut. Hago cumbre (2.867 m) (en esto todas las fuentes están de acuerdo...)
Y después de hacer unas cuántas fotos a diestro y siniestro, empiezo a bajar, deshaciendo en parte el camino y en parte improvisando. Bien es verdad que no encuentro el verdadero camino hasta que estoy casi a punto de entrar de nuevo al bosque, pero vaya, no tiene mucha pérdida.
Todo ello he tardado algo más de cuatro horas de andar, a la cual hay que sumar otra entre la comida y el rato de fotografías y contemplación.
Una sencilla ascensión que con más nieve tiene que ser realmente preciosa.

Els estanys de la Muga que ja es comencen a gelar